وبگاه رسمی دفتر امام جمعه ی اردکان

سایت به صورت آزمایشی راه اندازی شده است

سایت به صورت آزمایشی راه اندازی شده است

نویسندگان
طبقه بندی موضوعی
پربیننده ترین مطالب
آخرین نظرات
۰۶ تیر ۹۴ ، ۱۶:۰۰

پاسخ دهی

در این قسمت به سوالات شما در زمینه های مختلف اعتقادی ،احکام ،شبهات و ... در حد توان پاسخ خواهیم داد.

*قید نام مرجع ،سن و جنسیت فرد سوال کننده برای جواب دادن الزامی است.

*پاسخ گویی به دو صورت خصوصی و عمومی امکان پذیر خواهد بود و در صورت  لزوم خصوصی بودن لطفا آن را قید فرمایید.

*وارد کردن شماره همراه یا رایانامه جهت پاسخ خصوصی الزامی است.

*اگر می خواهید سوال کاملا خصوصی باشد،تیک آن را بزنید.

موفق باشید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۴/۰۶
دفتر امام جمعه

نظرات  (۷)

با سلام و عرض ادب و آرزوی قبولی طاعات ،آیا شیاف برای تسکین درد روزه را باطل می کند؟ مقلد آقای خامنه ای هستم
پاسخ:
با سلام و آرزوی قبولی طاعات ، اگر شیاف جامد باشد به روزه ضرری نمی زند.
با سلام و عرض ادب من مقلد آقای خامنه ای هستم و فکر می کنم در سن تکلیف و مدت یک سال یا بیشتر با آنکه محتلم شده بودم از غسل خودداری کرده ام البته این مسایل را هرگز به من نگفته بودند و من این مساله را بد می دانستم و اصلا سوال نکردم. حالا چه کنم؟
پاسخ:
*اگر شک دارید که به بلوغ رسیده بودید یا خیر تکلیفی بر شما نیست.
سلام ،آیا جوهر خودکار و کثیفی ناخن که با کشیدن دست جرمش برطرف می شود اما اثرش هست برای وضو و غسل مانع نیست؟ مقلد آقای خامنه ای هستم.
پاسخ:

باسمه تعالی

سلام علیکم؛


پاسخ:

صرف وجود اثر مواد مذکور در سوال، ضررى به وضو یا غسل نمى‌رساند، مگر این که داراى جرمى باشد که مانع از رسیدن آب به پوست شود. موفق باشید.

با سلام و ادب مقلد رهبری هستم و یک سوال در مورد خمس دارم برای حج ثبت نام کرده ام آیا باید خمس مبلغی که برای ثبت نام داده ام را پرداخت نمایم ؟
پاسخ:
سلام علیکم
پولی که برای حج ثبت نام شده چند صورت دارد: 1- اگر در بین سال خمسی، در آمد کسب کرده اند و همان سال برای حج سپرده گذاری کرده اند و در همان سال هم به حج بروند خمس ندارد. 2-اگر نوبت حج  بعد از آن سال خمسی باشد، به اصل سپرده اگر پولی باشد که خمس به آن تعلق می گیرد و قبلا خمس آن داده نشده، خمس تعلق می‌گیرد اما سود حاصله اگر پیش از سال عزیمت به سفر حج، قابل وصول از بانک نباشد جزو درآمد سال وصول محسوب می‌شود که اگر در همان سال، هزینه حج شود خمس ندارد ولی اگر قبل از رسیدن سال خمسی سود آن هم قابل وصول باشد، یکبار خمس اصل و هر سال خمس سود آن اگر تا سر سال خمسی اضافه بماند،محاسبه می گردد. موفق باشید.
۰۶ مرداد ۹۴ ، ۲۱:۵۷ م.ا.اردکانــــی
با سلام و عرض ادب خدمات نماینده ولی فقیه عزیزمان در شهرمان
اگر لطف کنید به این سوالات بنده جواب بدهید.

1- اگر بعد از شستن نوزاد خود متوجه وجود مقداری نجاست در بین پاهایش شدیم، آیا قسمت های از بدن که آغشته به آن نجاست نیست پاک است با وجود اینکه با آب کر کل بدن شسته شده است؟ یا باید مجددا اقدام به شستن نوزاد نمود؟

2- دچار یکسری شک در نجس و پاکی اشیا اطراف شده ام. مثلا نوزاد وقتی کاملا شسته نشده باشد قسمت از بدن نوزاد(یا به فرض اینکه اصلا نشسته باشیم و عین نجاست را از بین برده باشی و مجددا پوشک نمودم ) ولی تماس با بدن من نداشتن فکر می کنم با عرق بدن نوزاد بدن و لباس من هم نجس شده است. یا مثلا بعد از شستن نوزاد با چندین بار شستن دستم هنوز احساس می کنم که دستم نجس است. یا مانند سوال قبل بعد از شستن مجدد نوزادم دیگر از زیر انداز قبلی نوزاد استفاده نمی کنم با اینکه نوزاد را خشک نموده بودم.لباس ها را چندین بار زیر آب می کشم. بند رخت را آب می کشم و....
در کل به نجس بودن آنها شک دارم. می خواستم از نظر اسلام بدانم آیا چنین رفتار صحیح است و اگر نیست بهترین راه چیست؟

و من الله التوفیق
م.ا.اردکـــانی
پاسخ:
سلام علیکم؛
پاسخ سوالات شما به شرح ذیل است:
1- در فرض سوال شستن همه بدن نوزاد لازم نیست فقط قسمتهایی که یقین صد در صد دارید هنوز نجاست باقی است بعد از برطرف کردن نجاست مجددا یک بار با شلینگ بشویید و بیش از این وظیفه ای ندارید.
2- ظاهرا شما دچار کمی وسواس شده اید و وظیفه شما آن است که به یقین و شک خود عمل نکنید و مانند مردم عادی متدین در این گونه مسائل عمل نمایید و اگر به این وظیفه عمل کنید، نجات پیدا خواهید کرد.
سلام نظر آقا در مورد نصب و عضویت در شبکه های اجتماعی چیست؟
پاسخ:
سلام علیکم؛
پاسخ سوال شما مطابق نظر حضرت آیه الله العظمی خامنه ای مد ظله به شرح ذیل است:
به‌طور کلی استفاده از شبکه‌های اجتماعی اگر مستلزم مفسده (مانند ترویج فساد، نشر اکاذیب و مطالب باطل) بوده و یا خوف ارتکاب گناه باشد و یا موجب تقویت دشمنان اسلام و مسلمین شود و یا خلاف قوانین و مقررات نظام جمهورى اسلامی باشد، جایز نیست و تشخیص موضوع بر عهده مکلف است.موفق باشید.
۳۱ مرداد ۹۴ ، ۱۲:۳۰ م.ا.اردکانی
سلام
آیا به پارچه و لباس هایی که اکنون خریداری ولیکن تا چند سال آینده استفاده نخواهد شد خمس تعلق می گیرد یا خیر؟
پاسخ:
سلام علیکم؛
پاسخ: اگر هنگامی که پارچه و یا لباس می خریدید مورد نیازتان در آن سال بوده، خمس ندارد هر چند به طور اتفاقی سر سال خمسی دوخته و یا استفاده نشده باشد ولی اگر در موقع خرید به آنها احتیاج نداشته اید بلکه برای نیاز بعد از سال خمسی خریده اید، در این صورت مشمول خمس است. موفق باشید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی