وبگاه رسمی دفتر امام جمعه ی اردکان

سایت به صورت آزمایشی راه اندازی شده است

سایت به صورت آزمایشی راه اندازی شده است

نویسندگان
طبقه بندی موضوعی
پربیننده ترین مطالب
آخرین نظرات

ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات؛ مومنین و مومنات، همان طور که مستحضرند یکی از اعمال واجب در روز عید فطر، پرداختن زکات فطره است؛

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام جمعه اردکان؛ در پی پرسش های مکرر از دفتر امام جمعه محترم اردکان درباره مبلغ زکات فطره به استحضار مومنین شهرستان اردکان می رساند:

 از آنجا که میزان زکات فطره و کفاره،  قیمت متوسط گندم یا برنج و... از همان منطقه است، با تحقیقی که انجام گرفت، قیمت متوسط  گندم خبازی در اردکان در سال 94 برای هر کیلو مبلغ 1500 تومان تعیین شد.

بنابراین مبلغ زکات فطره بر اساس قیمت متوسط گندم در سال 94 در شهر اردکان برای هر نفر  قیمت سه کیلو گندم به مبلغ 4500 تومان تعیین می شود و اگر فردی بخواهد احتیاط کند و مبلغ 5000 تومان که برحی مراجع عظام برای شهرستانها اعلام تموه اند، بپردازد، بسیار پسندیده است.

همچنین کفاره روزه غیر عمد (کفاره عذر) برای هر روز مبلغ 1200 تومان و مبلغ کفاره روزه عمد برای هر روز  72000 تومان است که باید به صورت نان تهیه و به نیازمندان پرداخت شود و اگر پول آن را به فقیر می دهد باید مطمئن باشد که با آن نان تهیه می کند.

برخی از مسائل کفاره و زکات فطره

زکات فطره بر چه کسانی واحب است

زکات فطره بر تمام کسانی که قبل از غروب شب عید فطر بالغ و عاقل بوده و فقیر و نانخور دیگری نباشند، واجب است، یعنی باید هر فرد برای خودش و کسانی که نان خور او هستند، برای هر نفر به اندازه یک صاع (تقریباً سه کیلو) گندم یا جو یا خرما یا برنج یا ذرّت و مانند آن به قصد زکات فطره و با نیت قربه الی الله بپردازد و اگر پول یکی از اینها را بدهد کافی است.

برای مثال بر سرپرست یک خانواده‌ سه نفره واجب است که 9 کیلو از اقلامی که در بالا ذکر شد و یا قیمت آن را به عنوان زکات فطره بپردازد.

زمان پرداخت زکات فطره

وقت پرداخت زکات فطره از شب عید است تا ظهر روز عید و به نظر  اکثر مراجع بزرگوار تقلید افرادی که نماز عید می خوانند بنا بر احتیاط باید قبل از نماز عید زکات فطره را بپردازند. اگر کسی برایش این امکان وجود نداشت، یعنی دسترسی به نیازمند نداشت یا امکان پرداختن نبود لااقل جدا کند و کنار بگذارد تا بعداً ادا کند.

مصرف زکات فطره

در مورد مصرف زکات فطره بین فقها نظرات مختلفی وحود دارد ولی همه آنها در مورد جواز پرداخت زکات فطره  به مومنبن نیازمند اتفاق نظر دارند  و لذا پرداخت کنندگان فطره اگر خودشان کسانی را می‌شناسند که فقیرند می‌توانند مستقیماً به فقیر بدهند. در غیر این صورت می‌توانند به افراد دیگری بدهند که به عنوان وکالت از طرف آن‌ها پرداخت کنند و یا به مؤسساتی که مورد اطمینان هستند زکات فطره را بپردازند تا آن را به اهلش برسانند.

عدم جواز پرداخت فطره عام به سادات

سادات نمی‌توانند از غیر سید زکات فطره قبول کنند و یا به تعبیر دیگر کسانی که خودشان سید نیستند نمی‌توانند زکاتشان را به سید بپردازند. بنابراین تنها سادات هستند که می‌توانند زکات فطره را به سادات فقیر بپردازند. لذا افرادی که زکات فطره را به صورت وکالتی دریافت می‌کنند این نکته را مد نظر داشته باشند. همچنین ساداتی که زکات فطره می‌پردازند بهتر است به افرادی که واسطه هستند این نکته را گوشزد کنند.

 

عدم جواز پرداخت فطره و کفاره به واجب االنفقه

پدر و مادر و فرزندان جزء افرادی هستند که نفقه آنها در صورت توانایی بر والدین و فرزندان واجب است  و نمى‌‌توان چیزى از زکات فطره را بابت مخارج زندگى به آنها داد ولى براى اداى دین و یا مایحتاجى که تأمین آن بر  والدین و  یا فرزندان واجب نیست، اشکال ندارد.


زمان پرداحت کفاره روزه

کفاره مثل زکات فطره وقت معینی ندارد و بعداً هم می‌توان آن را پرداخت اما هرچه زودتر بهتر. این عزیزان حتماً توجه داشته باشند که کفاره با زکات فطره تفاوت زیادی دارد از جمله این‌که قیمت کفاره را نمی‌توان بجای کفاره پرداخت کرد ولذا حتماً باید طعام باشد. بنابراین اگر می‌خواهند به نهاد و مؤسساتی بپردازند حتماً باید در درجه‌ی اول قید کنند که کفاره است و نوع آن را هم مشخص کنند که کفاره‌ی عذری است یا کفاره‌ی عمدی. چون این دو کفاره هم در کیفیت مصرف با هم تفاوت دارند.

وجوب زکات فطره بر کسانی که به هر دلیل روزه نگرفته اند

زکات فطره تنها مخصوص روزه‌داران نیست بلکه آن‌هایی هم که عذری داشته‌اند و یا عمداً روزه نگرفته‌اند باید زکات فطره را بپردازند. زکات فطره یک واجب جداگانه‌ای است و باید ادا شود.

زکات فطره‌ سربازان و پرستاران و افرادی که در شیفت کاری هستند

اگر مخارج خودشان را خود تأمین می‌کنند برعهده‌ی خودشان است و اگر نان‌خور مثلاً پدر هستند، برعهده‌ی کسی هست که خرجی آن‌ها را می‌پردازد.

زکات فطره مهمان شب عید فطر

اغلب فقها و مراجع تقلید این است که اگر  مهمان نان‌خور  میزبان محسوب نشود زکات فطره برعهده‌ی میزبان نیست بلکه برعهده‌ی خود فرد است. البته معمولاً مهمانی که یک شب دعوت شده است نان‌خور محسوب نمی‌شود.

 

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۴/۲۳
دفتر امام جمعه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی